איך פרויקט תוכנה מסתבך ומגיעים לבתי משפט?

סיפור מחיי היום יום שלי, סיפור ליווי לקוח כמומחה תוכנה

בחודשים האחרונים ליוויתי חברת תוכנה שהייתה אמורה לבצע פרויקט מחשוב רצפת ייצור במפעל גדול בארץ. אני – בתפקיד המומחה מצד הנתבע ותובע שכנגד (בצד חברת תוכנה קטנה מול לקוח גדול).

בפרויקט, לא הייתי מעורבת, וכל מה שקראתי ולמדתי על הפרויקט היה מהתעודים הרבים שמייצר פרויקט מערכות מידע, אפיונים, מיילים, סיכומי דיון ועוד ועוד.   

בעוד אני כותבת את חוות דעתי, שולחת לעורך דין, הוא מחזיר אלי לתיקונים, אני מוסיפה סימוכין, שולחת שוב לעורך דין – וזה עדיין לא נגמר, אני מנסה לחשוב כיצד ניתן היה למנוע את המצב הזה?

העלויות של עורכי דין, מומחים, סכומי התביעה הגדולים – כל כך הרבה כסף! לא חבל? 

כנראה שלכל סיפור יש את הסיבות שלו, אבל בסיפור הזה,

זה התחיל מחוזה דרקוני – כמו שיודע לייצר לקוח גדול וחזק, בו הלקוח חושב שהוא יישלם מעט, יעשה ממש מעט ואת כל העבודה, ודיי לבד יבצע הספק.

זה המשיך מספק שממש רצה למכור ללקוח הזה והסכים לבצע פרויקט במחיר מאוד מאוד נמוך, ככל שהפרויקט התמשך והסתבך כדאיות הפרויקט הצטמצמה עד שנעלמה בכלל. 

זה נגמר בפרויקט שנעצר באיבו, ובבתי משפט עם עלויות עצומות.

בפרויקטי תוכנה צריך שניים לטנגו, אפילו ממש חייבים, וזה לא יכול לעבוד אחרת.

לקוח שמשלם מעט מדי, לא משתף פעולה, לא לוקח אחריות ולא מעורב בפרויקט – לא יקבל מערכת עובדת, גם אם הספק יהיה הטוב ביותר בעולם!